Dagverslag
Het is 8 uur s’ochtends en we staan voor een kindergarten in het centrum van Berlijn. Dit is onze eerste stop van deze week. Voor nu voor het ontbijt maar daarna gaan we naar onze eerste kita/kinderopvang. Bij deze opvang ontmoeten we Manal, Locatiemanager van Kita Baerwaldstraße. We worden enthousiasme ontvangen door Manal. Niet alleen is ze trots op haar kinderopvang maar ook op de wijk. Ze is hier opgegroeid en terwijl we naar haar locatie wandelen wordt ze begroet door meerdere kinderen en volwassenen voor wie ze in de afgelopen jaren als Pedagogisch Medewerker veel heeft betekend.
Onze eerste indruk was hoe natuurlijk de omgeving aanvoelde. Een bos in de stad. De opvang is omgeven door een prachtig natuurlijk speelterrein met vele hoeken om te exploreren. Opvallend was de vrijheid en het vertrouwen dat de kinderen wordt geboden door de Pedagogisch Medewerkers. De kinderen word uitgedaagd tot risicovol spel zoals wij dat in Nederland kennen. Kinderen sleepte en sjouwde met grote boomstronken en we zagen buitenspeelgoed die niet mag worden volgens de richtlijnen van de GGD. Toch zijn we geen van de doem scenario’s die wij op eerste instantie verwachten. In plaats daarvan zagen wij kinderen met zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid spelen in hun omgeving.
De verantwoordelijkheid die de kinderen buiten lieten zien zagen we binnen ook. In de gangen pakken de kinderen zelf hun kleding en schoenen uit hun kluisjes en helpen elkaar zonder dat de pedagogisch leidster hoeft te bemiddelen. Ook bij het naar bed gaan pakken de kinderen zelf hun matras, kussen en deken. Andersom doen ze het ook. Ze ruimen zelf hun matrassen, kussens en dekens weer op. Loslaten is de truc. Observeer en probeer het niet direct op te lossen. Kijk hoe de kinderen het zelf aanpakken. Een ding was ons duidelijk. Peuters kunnen meer dan wij zien op de groep in Nederland.
Wel valt het moeilijk ‘loslaten’ wanneer we zien hoe een conflict tussen twee kinderen lang wordt geobserveerd zonder dat er wordt bemiddeld. Maar is het daadwerkelijk zo lang? Of is het voor ons lang omdat wij als Nederlandse Pedagogisch Medewerkers gewend zijn vrijwel altijd te bemiddelen?
In Duitsland beginnen ze al vroeg met kinderen te leren wat verantwoordelijkheid is. Vanaf dag 1 bij de babygroep wordt er direct geoefend met zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zone van naaste ontwikkeling. Dit betaald zich klaarblijkelijk terug.
Het geheim achter dit beleid is een team met een duidelijk doel voor ogen. Alle partijen worden daarin betrokken: ouders, kinderen en medewerkers. De medewerkers werken op dezelfde manier en zijn duidelijk naar de kinderen wanneer nodig.
Voor ons heeft het een ander perspectief gegeven op de zorg die wij bieden aan de peuters op onze groepen. Kinderen kunnen veel meer dan wij denken maar door onze terughoudendheid en zorgzaamheid laten we kansen liggen. Door bijvoorbeeld een kind zelf zijn eten laten opscheppen bieden we een kind al de gelegenheid om verantwoordelijkheid te nemen en zelfvertrouwen op te bouwen.
Alle indrukken voor zo’n eerste dag geeft ons een voldaan gevoel en een heleboel enthousiasme om in Nederland hiermee aan de slag te gaan niet alleen met de kinderen maar ook met onze collega’s en ouders!
Groetjes Frederique en Yamina
<< Terug naar het overzicht.